XVI Konferencja Piktogramy

29.09-01.10 2017 w Szczecinie odbyła się XVI Konferencja Piktogramy
tematem konferencji było:
BUDOWANIE MODELU WSPARCIA KOMUNIKACYJNEGO OPARTEGO O AAC-PIKTOGRAMY  DLA OSÓB Z POWAŻNYMI TRUDNOŚCIAMI W POROZUMIEWANIU SIĘ; AFAZJĄ-AUTYZMEM-ALALIĄ-SLI-OLIGOFAZJĄ-DYSPRAKSJĄ.

12 GODZ.WYKŁADÓW 6 GODZ.WARSZTATÓW

Przedstawiamy program tegorocznej Konferencji:

PIĄTEK 29 WRZEŚNIA 2017

MIEJSCE: PUNKT PRZEDSZKOLNY DZWONECZEK UL. KRAKOWSKA 38A SZCZECIN

GODZINA: 17:00 – 20:00

17:00 – 20:00 PREZENTACJA ZESPOŁU TERAPEUTYCZNEGO PRZEDSZKOLA DZWONECZEK – WARSZTAT

1. MODEL PRACY REALIZOWANY w PRZEDSZKOLU -PREZENTACJE

  • ASPEKT PSYCHOLOGICZNY
  • ASPEKT PEDAGOGICZNY
  • ASPEKT MUZYCZNY
  • ASPEKT JĘZYKOWY
  • ASPEKT KREATYWNOŚCI PERFORMATYWNEJ

2. ARANŻACJE PRZESTRZENI I ZADAŃ-AKTYWNOŚCI JAKO CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE KOMUNIKACJI

  • WARSZTAT NIE TYLKO MUZYCZNY
    • formy kontaktu-komunikacja w przestrzeni
    • gesty i pierwsze znaki w oparciu o kontekst sytuacyjny
    • sytuacyjne budowanie  języka: dobór słownika i związki wyrazowe
    • prozodia i jej rola w kształtowaniu motywacji komunikacyjnej

SOBOTA 30 WRZEŚNIA 2017

MIEJSCE: WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA I EKONOMIKI USŁUG UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO SERVICE INTER-LAB, III PIĘTRO, SALE 314 I 315 UL. CUKROWA 12 SZCZECIN

GODZINA: 09:00 – 18:00

8:15 – 09:00 ŚNIADANIE

8:30 – 09:00 REJESTRACJA: ODBIÓR MATERIAŁÓW, OPŁATY, DELEGACJE

09:00 – 12:00 JAK BUDOWAĆ SYSTEM WSPARCIA JĘZYKOWEGO DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI W KOMUNIKACJI.

  1. Dlaczego AAC – piktogramy
  2. Charakterystyka grup wsparcia językowego wykorzystujących przekaz wspomagany AAC w projektowaniu wieloaspektowego rozwoju dziecka
  3. Jak planować etapy wsparcia poznawczo-językowego na etapie przedintencjonalnym
  4. Jak planować postępowanie wobec dzieci z trudnościami pragmatyczno-semantycznymi
  5. Diagnoza uczestnicząca-modele pragmatycznego i dynamicznego podejścia do ustalania celów i technik wsparcia językowego
  6. Projektowanie i wykorzystanie w różnorodnym kontekście pomocy komunikacyjnych :zeszytów edukacyjnych, osobistych komunikatorów, albumów rodzinnych, planów nawigacji, tablic tematycznych, planów pracy

13.00-16.00 TECHNIKI PRACY DLA ZRÓŻNICOWANYCH GRUP UŻYTKOWNIKÓW

1. Obszar percepcji

  • Teksty melodyczne grupa A B
  • Czytanie uczestniczące

2. Obszar regulacji zachowania

  • Plany aktywności
  • Instrukcje czynności

3. Obszar poznawczy: budowanie znaczeń w kontekście – semantyzacja otoczenia

  • Teksty melodyczne grupa C i D
  • Strategie pracy z tekstem: narracyjnym, dialogowym, informacyjnym, instrukcyjnym

4. Obszar funkcji wykonawczych

  • Program segregacji
  • Graficzne uczenie czynności

16.00-16.30 PRZERWA NA SPACER I KAWĘ

16.30-18.00 WARSZTAT TEKSTY MELODYCZNE-JAK TO DZIAŁA ?

NIEDZIELA 01 PAŹDZIERNIKA 2017

MIEJSCE: WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA I EKONOMIKI USŁUG UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO SERVICE INTER-LAB, III PIĘTRO, SALE 314 I 315 UL. CUKROWA 12 SZCZECIN

GODZINA: 09:00 – 12:00

08.30-09.00 ŚNIADANIE

09.00-12.00 PREZENTACJE

1.ASPEKT FUNKCJONALNY

mgr A. Adamczyk

  • Konkrety-Znaki przestrzenno-dotykowe-Piktogramy  – prezentacja.
  • Sytuacje komunikacyjne wspomagane AAC : oparte na Konkretach-Znakach przestrzenno-dotykowych – filmy z omówieniem strategii komunikacyjnych nisko funkcjonujących uczniów ze złożoną niepełnosprawnością.
  • Warsztat pomocy dydaktycznych – omówienie.

2. ASPEKT MOTORYCZNY w modelu wsparcia językowego OPARTEGO O PRZEKAZ WSPOMAGANY AAC –PIKTOGRAMY

mgr Lucyna Wittbrodt

  • W jaki sposób specjalista-fizjoterapeuta współpracuje z zespołem pedagogicznym Przedszkola Terapeutycznego Dzwoneczek
  • Zależności rozwoju ruchowego, poznawczego i językowego
    • percepcja otoczenia
    • przetwarzanie senso-motoryczne

3. ASPEKT PERSONALNY

  • przygotowanie materiału i udział w szkoleniu; jak budować zespół. M. Podeszewska z zespołem Przedszkola Terapeutycznego Dzwoneczek i zespołem specjalistów Niepublicznej Poradni Konsultacyjno-Szkoleniowej Terapii Mowy PIKTOGRAMY w Szczecinie.

12.00-14.00 POSIŁEK

14:00 ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI I ROZDANIE CERTYFIKATÓW

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *