29.09-01.10 2017 w Szczecinie odbyła się XVI Konferencja Piktogramy
tematem konferencji było:
BUDOWANIE MODELU WSPARCIA KOMUNIKACYJNEGO OPARTEGO O AAC-PIKTOGRAMY DLA OSÓB Z POWAŻNYMI TRUDNOŚCIAMI W POROZUMIEWANIU SIĘ; AFAZJĄ-AUTYZMEM-ALALIĄ-SLI-OLIGOFAZJĄ-DYSPRAKSJĄ.
12 GODZ.WYKŁADÓW 6 GODZ.WARSZTATÓW
Przedstawiamy program tegorocznej Konferencji:
PIĄTEK 29 WRZEŚNIA 2017
MIEJSCE: PUNKT PRZEDSZKOLNY DZWONECZEK UL. KRAKOWSKA 38A SZCZECIN
GODZINA: 17:00 – 20:00
17:00 – 20:00 PREZENTACJA ZESPOŁU TERAPEUTYCZNEGO PRZEDSZKOLA DZWONECZEK – WARSZTAT
1. MODEL PRACY REALIZOWANY w PRZEDSZKOLU -PREZENTACJE
- ASPEKT PSYCHOLOGICZNY
- ASPEKT PEDAGOGICZNY
- ASPEKT MUZYCZNY
- ASPEKT JĘZYKOWY
- ASPEKT KREATYWNOŚCI PERFORMATYWNEJ
2. ARANŻACJE PRZESTRZENI I ZADAŃ-AKTYWNOŚCI JAKO CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE KOMUNIKACJI
- WARSZTAT NIE TYLKO MUZYCZNY
- formy kontaktu-komunikacja w przestrzeni
- gesty i pierwsze znaki w oparciu o kontekst sytuacyjny
- sytuacyjne budowanie języka: dobór słownika i związki wyrazowe
- prozodia i jej rola w kształtowaniu motywacji komunikacyjnej
SOBOTA 30 WRZEŚNIA 2017
MIEJSCE: WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA I EKONOMIKI USŁUG UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO SERVICE INTER-LAB, III PIĘTRO, SALE 314 I 315 UL. CUKROWA 12 SZCZECIN
GODZINA: 09:00 – 18:00
8:15 – 09:00 ŚNIADANIE
8:30 – 09:00 REJESTRACJA: ODBIÓR MATERIAŁÓW, OPŁATY, DELEGACJE
09:00 – 12:00 JAK BUDOWAĆ SYSTEM WSPARCIA JĘZYKOWEGO DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI W KOMUNIKACJI.
- Dlaczego AAC – piktogramy
- Charakterystyka grup wsparcia językowego wykorzystujących przekaz wspomagany AAC w projektowaniu wieloaspektowego rozwoju dziecka
- Jak planować etapy wsparcia poznawczo-językowego na etapie przedintencjonalnym
- Jak planować postępowanie wobec dzieci z trudnościami pragmatyczno-semantycznymi
- Diagnoza uczestnicząca-modele pragmatycznego i dynamicznego podejścia do ustalania celów i technik wsparcia językowego
- Projektowanie i wykorzystanie w różnorodnym kontekście pomocy komunikacyjnych :zeszytów edukacyjnych, osobistych komunikatorów, albumów rodzinnych, planów nawigacji, tablic tematycznych, planów pracy
13.00-16.00 TECHNIKI PRACY DLA ZRÓŻNICOWANYCH GRUP UŻYTKOWNIKÓW
1. Obszar percepcji
- Teksty melodyczne grupa A B
- Czytanie uczestniczące
2. Obszar regulacji zachowania
- Plany aktywności
- Instrukcje czynności
3. Obszar poznawczy: budowanie znaczeń w kontekście – semantyzacja otoczenia
- Teksty melodyczne grupa C i D
- Strategie pracy z tekstem: narracyjnym, dialogowym, informacyjnym, instrukcyjnym
4. Obszar funkcji wykonawczych
- Program segregacji
- Graficzne uczenie czynności
16.00-16.30 PRZERWA NA SPACER I KAWĘ
16.30-18.00 WARSZTAT TEKSTY MELODYCZNE-JAK TO DZIAŁA ?
NIEDZIELA 01 PAŹDZIERNIKA 2017
MIEJSCE: WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA I EKONOMIKI USŁUG UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO SERVICE INTER-LAB, III PIĘTRO, SALE 314 I 315 UL. CUKROWA 12 SZCZECIN
GODZINA: 09:00 – 12:00
08.30-09.00 ŚNIADANIE
09.00-12.00 PREZENTACJE
1.ASPEKT FUNKCJONALNY
mgr A. Adamczyk
- Konkrety-Znaki przestrzenno-dotykowe-Piktogramy – prezentacja.
- Sytuacje komunikacyjne wspomagane AAC : oparte na Konkretach-Znakach przestrzenno-dotykowych – filmy z omówieniem strategii komunikacyjnych nisko funkcjonujących uczniów ze złożoną niepełnosprawnością.
- Warsztat pomocy dydaktycznych – omówienie.
2. ASPEKT MOTORYCZNY w modelu wsparcia językowego OPARTEGO O PRZEKAZ WSPOMAGANY AAC –PIKTOGRAMY
mgr Lucyna Wittbrodt
- W jaki sposób specjalista-fizjoterapeuta współpracuje z zespołem pedagogicznym Przedszkola Terapeutycznego Dzwoneczek
- Zależności rozwoju ruchowego, poznawczego i językowego
- percepcja otoczenia
- przetwarzanie senso-motoryczne
3. ASPEKT PERSONALNY
- przygotowanie materiału i udział w szkoleniu; jak budować zespół. M. Podeszewska z zespołem Przedszkola Terapeutycznego Dzwoneczek i zespołem specjalistów Niepublicznej Poradni Konsultacyjno-Szkoleniowej Terapii Mowy PIKTOGRAMY w Szczecinie.
12.00-14.00 POSIŁEK
14:00 ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI I ROZDANIE CERTYFIKATÓW